Akustyka
Właściwości akustyczne pomieszczenia odsłuchowego mają zasadniczy wpływ na brzmienie każdego systemu nagłośnieniowego bez względu na jego jakość i cenę.
W otwartej przestrzeni fale dźwiękowe rozchodzą się swobodnie nie napotykając na żadne przeszkody. W takiej sytuacji mówimy o polu akustycznym swobodnym, które właściwie nie występuje w praktyce (poza komorą bezpogłosową, lub sytuacją gdy źródło dźwięku i słuchacz są zawieszeni w powietrzu, wysoko nad ziemią). Dlatego też omawiając akustykę pomieszczeń, mamy do czynienia tylko i wyłącznie z polem rozproszonym. Jeżeli źródło dźwięku umieścimy w pomieszczeniu zamkniętym wówczas emitowane przez niego fale dźwiękowe napotkają na powierzchnie ograniczające i będą ulegać odbiciom. Energia fal odbitych sumuje sie z energią fali bezpośredniej która (z definicji) nie zdążyła jeszcze dotrzeć do powierzchni ograniczających pomieszczenie wytwarzając w ten sposób pole akustyczne zwane rozproszonym.
Z punktu widzenia jakości dźwięku istotne jest rozróżnienie wczesnych i późnych odbić. Dla brzmienia systemu nagłośnieniowego wczesne odbicia są najbardziej niebezpieczne ponieważ docierają do uszu poniżej 10ms i nasz mózg nie jest w stanie precyzyjnie rozróżnić fali odbitej z falą bezpośrednią i są one odbierane jako pojedynczy dźwięk o zdeformowanej (zniekształconej) barwie. Późniejsze odbicia (powyżej 10ms) nasz mózg rejestruje jako pogłos. Fala dźwiękowa w ciągu 10ms przebywa odległość 3,4m i w praktyce jeśli w tej odległości od głośnika znajduje się ściana, podłoga czy sufit (a tak najczęściej jest) to jest prawie pewne, że do uszu słuchacza będę docierać wczesne odbicia. Im jest ich więcej i są silniejsze tym gorzej.
Kłopotliwym zjawiskiem również jest powstawanie fal stojących. Zapobieganie im jest o tyle trudne gdyż w dużej mierze zależą od geometrii pomieszczenia (na które zazwyczaj nie mamy wpływu), a ponadto są najbardziej dokuczliwe w zakresie basu w którym skuteczność ustrojów akustycznych jest najmniejsza. Ten problem dotyczy niedużych pomieszczeń, o objętości rzędu kilkudziesięciu m3. Najbardziej niekorzystne są małe pomieszczenia prostopadłościenne, a najgorszym przypadkiem jest pomieszczenie w kształcie sześcianu.
W celu zniwelowania tych niekorzystnych zjawisk możliwie najlepiej ustawiamy źródło dźwięku (zestawy głośnikowe) oraz miejsce odsłuchu i stosujemy w odpowiednich miejscach ustroje akustyczne pochłaniające i rozpraszające (by uniknąć zbytniego przetłumienia). Nie są to tylko specjalistyczne ustroje ale również przedmioty znajdujące sie w pomieszczeniach, takie jak boazeria, dywany, zasłony, półki z książkami, kwiaty i inne…
W pomieszczeniach równoległych, prostopadłościennych, zbliżonych do kwadratu które ze względu na swój kształt i geometrie nasilają zjawisko powstawania fal stojących dobrym sposobem jest diagonalne ustawienie źródła dźwięku i słuchacza.
W zależności od rodzaju systemu: stereo, wielokanałowy (4.0, 5.1, 7.1) i wykorzystania (słuchanie muzyki stereo, wielokanałowej z płyt DVD-A, SACD, oglądanie filmów) inaczej ustawiamy konfigurację głośników i adaptację akustyczną (choć i tu możliwy jest kompromis).